300 individuele opdrachten, met dank aan Blackboard…..

Foto Eefje ZeestratenInterview met dr. F.W. Dekker, werkzaam bij de afdeling Klinische Epidemiologie van het LUMC en Eefje Zeestraten, 3e jaars student geneeskunde en student-assistent 

Evidence based werken
Friedo Dekker is hoofd van het onderwijsexpertisecentrum van het LUMC en coördinator van het blok Wetenschappelijke Vorming. Wetenschappelijke vorming is erop gericht studenten vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om evidence-based te werken. In het 1e jaar ligt de focus op wetenschappelijk taalgebruik, in het 2e studiejaar beoordelen studenten medische artikelen en advertenties en presenteren ze hun bevindingen aan elkaar. Eefje Zeestraten, 3e jaars geneeskundestudent volgde dit blok afgelopen studiejaar en was zo enthousiast dat ze dit studiejaar assisteert bij de voorbereiding ervan.  

300 individuele opdrachten……
Stelt u zich voor: er zijn 300 tweedejaarsstudenten geneeskunde die binnen drie weken het belang van kritisch lezen moeten inzien. Hoe krijg je dat voor elkaar? Friedo Dekker heeft daar een manier voor gevonden. ‘’Als studenten ondervinden hoe belangrijk het is om kritisch te lezen, zullen ze het ook eerder doen. We maken in dit blok gebruik van de kracht van het getal, we hebben de beschikking over 300 jonge onderzoekers en laten die ook echt en nuttig onderzoek doen. Die studenten beoordelen allemaal twee medische advertenties met bijbehorende referenties en beantwoorden de vraag of de claim die in geneesmiddelenadvertenties staat wel voldoende onderbouwd is.’’ Het bijzondere is dat alle studenten andere advertenties en artikelen krijgen toebedeeld. Dat vraagt om een geoliede organisatie en daarbij komt Blackboard om de hoek kijken. medische advertentie

Eefje demonstreert Blackboard
Eefje Zeestraten beheert de Blackboard-Course, ze logt in en toont hoe zij de course via Control Panel inricht. “Het is eigenlijk heel simpel, je maakt een lijst met alle studentnummers en plaatst daarachter at random twee medische advertenties met bijbehorende artikelen. Dat duurt maar een half uurtje.” Als studenten hebben ingelogd, zoeken ze onder de knop course documents naar hun studentnummer. Met één klik komen ze bij hun advertenties en artikelen. Het meeste tijd vergt de voorbereiding: het verzamelen van medische tijdschriften, het scannen van de advertenties, het noteren van de claim die in advertenties gelegd wordt, het zoeken van de artikelen en het plaatsen van de advertenties en artikelen op BB. “’Komend jaar hoeven studenten niet eens meer te zoeken in de lijst studentennummers, maar krijgen ze alleen hun eigen studentnummer en opdracht in beeld. Dat voorkomt fraude en fouten”, aldus Eefje. Wat de studenten namelijk niet weten is dat vier studenten dezelfde opdracht krijgen. Zo kan de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid uitgerekend worden en de kwaliteit geborgd blijven!  

uitleg

Laat jij je verleiden?
Het blok duurt drie weken. In de eerste week leren studenten hoe ze een artikel kritisch kunnen beoordelen volgens een vast format. In week 2 ontvangen alle studenten een individuele link met elektonische vragenlijst per mail. ‘ICT is hier heel handig bij, omdat wij er zelf weinig werk aan hebben. Je tikt één email, je uploadt alle emailadressen en Netquestionaires doet de rest.’ Na het lezen van de artikelen vullen studenten de elektronische vragenlijst in en mailen die aan Friedo Dekker. Terwijl Dekker deze schat aan onderzoeksgegevens analyseert, presenteren studenten in kleine groepjes hun bevindingen aan elkaar. ‘Dat werkt stimulerend’, aldus Dekker, ‘studenten willen niet afgaan voor collega-studenten en zorgen er wel voor dat ze met een goed verhaal komen en hun artikelen serieus beoordelen.’ In de laatste week koppelt Friedo Dekker de belangrijkste conclusies terug aan de groep studenten. Wat blijkt? Slechts de helft van de advertenties is wetenschappelijk goed onderbouwd. Gelukkig hebben studenten inmiddels geleerd dat zij zich niet moeten laten verleiden door mooie beloftes in een advertentie, maar evidence-based behoren te werken. Bewijs nodig? Onder de link vindt u het artikel dat twee studenten schreven na afloop van dit blok  en dat geplaatst is in het tijdschrift Rheumatology. 

Opstekers!
Medische databank
Inmiddels beschikt de afdeling Klinische Epidemiologie over een uitgebreide databank met geneesmiddelenadvertenties en bijbehorende artikelen. Vergelijkingen maken tussen tijdschriften behoort nu ook tot de mogelijkheden.

93% ziet belang in van wetenschappelijke vorming
Op de vraag of het belang van wetenschappelijke vorming in de opleiding tot arts wordt gezien, geeft maar liefst 93% van de studenten een bevestigend antwoord.  

Be Sociable, Share!

One thought on “300 individuele opdrachten, met dank aan Blackboard…..

  1. leuke opzet.
    Ik kan eens kijken of we dit bij onderwijs op het gebied van methodology bij Software Engineering of ICT in Business ook kunnen gebruiken.

Leave a Reply