De verleiding van Blackboard

Interview met Annemiek Wegman, docent taalvaardigheid bij het Talencentrum 

fotowegmanVindt u het lastig om een paper te schrijven in het Engels? Is uw kennis van de Engelse grammatica wat weggezakt? Is uw uitspraak van de /th/ niet meer wattie ooit geweest is of was die al nooit van een /s/ te onderscheiden? In de masterfase blijkt vaak dat de Engelse spreek- en schrijfvaardigheid van studenten (en docenten) tekort schiet. Geen nood, voor die studenten en docenten bestaat de cursus English for academic purposes.

English for academic purposes 
In de cursus worden
de productieve en receptieve taalvaardigheden systematisch aangepakt. De cursus telt dertien bijeenkomsten van drie uur en de studielast bedraagt zo’n zestig tot tachtig uur. De helft van de tijd trainen de studenten hun spreekvaardigheid en dertig procent van het programma is ingeruimd voor schrijfvaardigheid. In de resterende cursustijd wordt er gelezen en geluisterd. De cursus wordt in aangepaste vorm ook aangeboden aan docenten. De interactieve component van de cursus, de persoonlijke of geautomatiseerde feedback, het gebruik van iPod in de lessen en de rijke leeromgeving van Blackboard staan garant voor een cursus met dynamiek.

Creëer docentonafhankelijke studenten!
De uitdaging voor Wegman ligt erin dat zij zichzelf in haar cursus zoveel mogelijk ‘misbaar’ wil maken. ’Studenten moeten zelfstandig kunnen werken, onafhankelijk van de docent,’ aldus Wegman. ‘Je leert hen toch geen Engels spreken of schrijven in de beschikbare contacttijd van 39 uur,’ vervolgt ze haar betoog. ‘Dus moet je ervoor zorgen dat ze zelf aan het werk kunnen. Als studenten dan eenmaal de smaak te pakken hebben, willen ze meer. Je creëert als het ware zelf weer een nieuwe behoefte.’ 
 
Interactieve blackboardcourseblackboard
‘Met de uitgebreide en interactieve blackboardcourse spelen we op die behoefte in’, vervolgt Wegman haar verhaal. ‘Die blijft ook na die 13 collegeweken in de lucht. Studenten kunnen gewoon door blijven oefenen met de aangereikte tools. Het interactieve aspect van Blackboard zit ‘m in de wijze waarop studenten feedback krijgen op hun prestaties.’ Wegman geeft de studenten persoonlijke feedback, bijvoorbeeld op hun ‘unprepared talks’. Studenten plaatsen MP3-bestanden op blackboard, Wegman beluistert de opnames en tikt vervolgens feedback in. Maar het is natuurlijk onmogelijk om op alle opdrachten persoonlijk feedback te geven. En het is ook niet nodig. De schrijfopdrachten lenen zich uitstekend voor een geautomatiseerd systeem met een antwoordsleutel. Hoe? Wegman maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van Blackboard en zet de adaptieve release functie in.

De adaptive release
Een voorbeeld. Studenten krijgen de opdracht een beschrijving te geven bij een grafiek. Ze krijgen daarbij een set woorden die ze in hun beschrijving kunnen verwerken. Pas als zij de beschrijving op Blackboard plaatsen, krijgen ze automatisch de antwoordsleutel gemaild: de adaptive release. Ze kunnen zelf hun beschrijving nakijken. Dat scheelt de docent enorm veel tijd en de student wordt nog steeds op zijn wenken bediend.  Of het moeilijk is om zo’n adaptive release te maken? ‘Nou, het is geen kwestie van twee drukken op een knop, je moet je er wel even in verdiepen.’ Om zo’n automatische respons te genereren, moet de docent de volgende 10 stappen doorlopen:stappenplan ‘Het enige nadeel van het systeem is dat studenten van alles en nog wat kunnen uploaden. Zelfs een foto van hun oma is voldoende voor het verkrijgen van de antwoordsleutel.’ 

Digitale Toolbox
De blackboardcouse English for academic purposes is een rijk geïllustreerde en gevulde omgeving. Als je de course eenmaal betreedt, blijf je uitproberen. Annemiek geeft een digitale rondleiding. In de digitale toolbox staan verschillende self-assessment instrumenten gereed voor afname. Alle Engelse kranten staan online, evenals de BBC-radiozenders, voorbeelden van professionele presentaties, links naar woordenboeken, een lijst met veelgemaakte fouten, noem maar op. ‘Alle mogelijke bronnen staan op een overzichtelijke manier bij elkaar. Ik ben van mezelf best chaotisch, maar het maken van zo’n blackboardcourse dwingt me tot structuur. En het mooie is dat je overal en altijd alles bij de hand hebt. En de studenten natuurlijk ook!’’ 

Aanbevelingen

1. De adapative release is wellicht nog makkelijker bruikbaar bij andere faculteiten, omdat de antwoordmodellen meer gestandaardiseerd zijn. 
2. Na een kleine tijdsinvestering levert het uiteindelijke een enorme tijdwinst op. 
3.
Neem eens een kijkje op de blackboardcourse.


Be Sociable, Share!

One thought on “De verleiding van Blackboard

  1. Hoe kan ik als docent/studiecoordinator een kijkje nemen op deze blackboardsite en kunne ook studenten zich hier voor aanmelden?

    alvast dank, guita winkel TCJK

Leave a Reply