Inkijkje ‘Leidse keuken’

In de universiteit is de laatste tijd hard gewerkt aan een nieuw instellingsplan, een strategisch document dat de ambities van onze instelling weergeeft. Het nieuwe plan moet de opvolger worden van Kiezen voor talent, dat al weer enkele jaren geleden gepubliceerd is. Eén van de ambities in het nieuwe instellingsplan betreft de vergroting van ons marktaandeel. Met name voor onze masteropleidingen geldt dat we gemiddeld genomen graag meer studenten zouden willen zien instromen. Uit eigen land, maar vooral ook uit het buitenland.

 

Niet verrassend misschien is gaandeweg het idee ontstaan om de instroom van masterstudenten te helpen toenemen door gebruik te maken van e-learning. Kort samengevat komt het idee erop neer dat we potentiële studenten die onze universiteit gezocht of gevonden hebben op het web, vast een representatief maar voorlopig nog wel geheel virtueel kijkje in de Leidse keuken geven. De verwachting is dat potentiële Leidse studenten het aardig en nuttig vinden om vast op afstand, dus voor ze naar Leiden komen, aan den lijve te ondervinden wat voor onderwijs er hier te halen is. Hoe ziet het Leidse onderwijs eruit? Wie zijn onze coryfeeën? Waarom zou je nu juist voor een masteropleiding in Leiden kiezen? Op dit soort vragen moet onze wijdverspreide doelgroep online antwoord krijgen.

 

Het vergezicht is een collectief van masteropleidingen die alle door middel van een gratis toegankelijke introductiemodule online beproefd kunnen worden door geïnteresseerde studenten waar ook ter wereld die zich oriënteren op een vervolgstudie aan een toonaangevende universiteit in Europa. In eerste instantie echter willen we ons richten op een aantal geselecteerde masteropleidingen in onze universiteit, die met steun van het ICTO-consortium E-merge, de eerste online introductiemodules gaan opleveren.

 

Spannend? Jazeker, vooral omdat we tevoren niet precies kunnen vaststellen wat de effecten van deze modules zullen zijn. In het meest pessimistische scenario investeren wij nu in gratis toegankelijke modules die door ons onbekende studenten gevolgd worden om straks bij de buren verder te studeren. Maar ik prefereer een optimistische benadering. Laten we nu aan de slag gaan om kosteloos kwalitatief hoogwaardig onderwijsmateriaal aan te bieden aan individuele, aanvankelijk anonieme gebruikers die vervolgens besluiten om zich als student in te schrijven voor een masteropleiding van de Universiteit Leiden. Dát klinkt een stuk aangenamer, en wat mij betreft ook realistisch.

 

Bijdrage: Marc Dupuis

Be Sociable, Share!

Leave a Reply