Ervaringen met Wimba in het Talenonderwijs (FGW)

Sinds de start van de cursus 2008-2009 heb ik met het voiceboard van Wimba gewerkt, binnen Blackboard. Aangezien ik niet naar de cursus ben geweest heb ik zelf moeten uitzoeken wat Wimba kan en waar het in voorziet. Dat is veel meer dan ik dit jaar heb gebruikt.

 In Blackboard hebben de studenten Wimba gebruikt om op een simpele manier een voiceboard te creëren. Het goede was dat zij vrijwel niets nodig hadden (alleen een externe microfoon) om elkaar voice-berichten te sturen die voor een ieder te beluisteren waren zodat erop gereageerd kon worden. Dit hadden we niet eerder gedaan. Hiervoor werkten we met Audacity om mp3 files te produceren die werden geupload in Blackboard. Niemand anders kon deze zien of horen. Nu ik niet meer met Wimba kan werken merk ik pas hoe goed het werkte.

 Ik besef heel goed dat de manier waarop ik Wimba heb gebruikt geen recht doet aan wat het programma kan. In het pakket zit namelijk ook de mogelijkheid om een podcast te maken. Zelf doe ik vrij veel met podcasten, maar mijn studenten en staff studenten weten meestal niet wat een podcast is, laat staan dat zij er zelf een kunnen maken. (Oxford university publiceert complete lectures als gratis podcasts op iTunes, maar dit geheel terzijde.) Een geweldige optie, maar nog even een brug te ver voor Leidse studenten.

 Een andere, geweldige, optie is de virtual classroom. Dit is een omgeving waarin een docent, waar ook ter wereld, studenten, waar ook ter wereld, kan laten inloggen en zo instructies kan geven met beeld en geluid, beide kanten op. Deze optie heb ik niet gebruikt omdat mijn studenten niet in het buitenland zitten, maar in Leiden. Ik kan mij echter voorstellen dat een dergelijke manier van lesgeven zeer lucratief en effectief kan zijn voor bijvoorbeeld zomercursussen voor buitenlandse studenten (die nu nog naar Leiden komen) en uiteindelijk een toelatingstoets moeten doen om mee te kunnen doen aan een internationale master. Het geld dat nu uitgegeven wordt aan huisvesting, bemiddeling en docenten betaalt Wimba zeker terug.

 Het was ook zeker de bedoeling geweest om contact te blijven houden met onze gasten uit Sapporo (Japan) van Hokkaido University via Wimba. Het Talencentrum had ze heel wat te bieden gehad aan cursussen die gegeven zouden kunnen worden via virtual classroom.

 Het zal ongetwijfeld een duur programma zijn, maar het heeft dan ook z’n waarde. Iets vervangbaars vinden in freeware is lang niet zo gemakkelijk als het lijkt. Ik voel het als 2 stappen terug in de tijd.

 Annemiek WegmanDocent Taalvaardigheid Talencentrum Leiden

Be Sociable, Share!

Leave a Reply